Expositie Nijswillerse wielrenners
Nijswiller, 19-09-2012.
Nijswiller Mechelen september 2012.
Gedurende de maand september zal een aantal fotos van Nijswillerse wielrenners te bezichtigen zijn in een tijdelijke expositie in de Mechelerhof in Mechelen. Deze expositie maakt deel uit van een samenwerkingsexpositie van de heemkundeverenigingen van Mechelen, Wahlwiller en Nijswiller ter gelegenheid van het WK wielrennen dat momenteel in onze omgeving plaatsvindt. In een groot aantal etalages in Mechelen zijn o.a. truien, bekers, medailles en fotos te zien van voormalige Mechelse wielrenners. De expositie is nog tot eind september gratis te bezichtigen.

Nieuw heemkundeboekje over harmonie
Nijswiller, 16-08-2012.
Op zondag 26 augustus a.s. zal de heemkundevereniging Nijswiller haar nieuwe boekje presenteren tijdens de jaarlijkse kunstmarkt nabij kasteel Nijswiller. Het boekje telt 100 bladzijden en beschrijft de geschiedenis van de 125-jarige harmonie Excelsior. Deze vereniging organiseert ook de jaarlijkse kunstmarkt nabij kasteel Nijswiller aan de Kolmonderstraat. De presentatie van het boekje zal op 26 augustus plaatsvinden tussen 14.00 uur en 14.30 uur in de kasteeltuin.
Naast de ruim 90 afbeeldingen wordt in het boekje o.a aandacht besteed aan het mysterie over het jaartal 1892 op het eerste drapeau, de successen, jubilea, belangrijke gebeurtenissen zoals de reis naar het Bretonse Paimpol in 1964. Deel 3 van de serie Nieswieler va vreuger bis noe, dat in zijn geheel gewijd is aan de harmonie, is vanaf 26 augustus voor 6,- euro verkrijgbaar tijdens de kunstmarkt en naderhand bij boekhandel Wittem, buurtwinkel Weijenberg aan de Kerkstraat te Nijswiller en de familie Weijenberg, Rijksweg 76, Nijswiller (tel. 043-4511638). Ook worden op die zondag de eerder uitgegeven boekjes te koop aangeboden.

Romeinse dag in Nijswiller
Nijswiller, 03-06-2012.
Op zondag 3 juni zal op de Rijksweg 35 (voormalige boerderij Weijenberg) een Romeinse dag plaatsvinden. Dit vindt plaats in het kader van de Cultuurzomer Heuvelland. Er worden o.a. workshops gegeven in het maken van mantelspelden, stukjes maliënkolders, glasparelkettingen, Romeinse spelletjes, Romeins eten en drinken. Tijden: 11.00-1700 uur. Zou u op 3 juni niet kunnen, dan zijn er nog andere mogelijkheden waarop de Romeinen in Nijswiller aanwezig zijn: zaterdag 30 juni, woensdag 4 juli, woensdag 25 juli, zaterdag 11 augustus, woensdag 15 augustus, zaterdag 18 augustus, woensdag 29 augustus,
zaterdag 1 september. Ook uitermate geschikt voor jeugdigen. Elk van bovenstaande woensdagen kunnen de kids bovendien een dagje denken en doen als kersverse rekruten van het Romeinse leger - een aanrader! Elke workshop kost € 2,50 en de rekrutendag € 10,-.
Informatie via cavefelem@live.nl of via 06-27274246.

Dodenherdenking 4 mei 2012
Nijswiller, 27-04-2012.
Op Dodenherdenkingsdag, vrijdag 4 mei a.s., zal om 17.30 uur een krans worden gelegd bij de plaquette aan de Biesweg/Rijksweg. Vervolgens worden kransen gelegd op het graf van Hein Hamacher en bij de plaquette ter nagedachtenis aan Hans Bertram. Muzikaal zal de herdenking worden opgeluisterd door leden van harmonie Excelsior en doedelzakspelers. Ook dit jaar zullen weer familieleden van de gesneuvelden aanwezig zijn.
Iedereen is van harte welkom om deel te nemen aan deze herdenking.